טלפון: 03-5117033
ד"ר אילן כהן
אורטופד מומחה לניתוחי הקרסול וכף הרגל
  • ניתוח הלוקס ולגוס ואצבעות-פטיש.
  • ניתוח מטטרסלגיה (כאבים בכרית כף הרגל).
  • ניתוח דורבן או דלקת\קרע בגיד אכילס.
  • ניתוח קיבוע סוב-טאלארי.
  • ניתוחי שברים בקרסול וכף הרגל.
  • הערכת-נכות אורתופדית לנפגעי תאונות.
  • הכנת חוות-דעת משפטית לאחוזי נכות.

9 התאמות קטנות ברכב שעושות הבדל גדול לכאב בכף הרגל

נהיגה ממושכת עשויה לגרום לחץ לא מבוטל על כף הרגל, בעיקר ברגל ימין – זו שנמצאת בשימוש תדיר על דוושת הגז והברקס. אני מכיר היטב את התחושה – אי נוחות הולכת וגוברת, שפוגעת גם בריכוז וגם בביטחון. למרבה המזל, ברוב המקרים לא מדובר בתקלה רפואית, אלא בהיעדר התאמה ארגונומית פשוטה בתוך הרכב.


ככלי תחבורה קריטי בישראל – מדינה שבה רובנו נסמכים על רכבים פרטיים – חשוב להכיר את ההתאמות הקטנות שיכולות לשפר משמעותית את הנוחות ולהפחית כאב. במשפט אחד: התאמה מדויקת של סביבת הנהג עושה הבדל מהותי, במיוחד כשמדובר בכף הרגל.

1. הגדרת מושב הנהג בזווית ומרחק מדויקות

מיקום המושב קובע כמה מתוח תהיה הרגל בזמן הנהיגה. ברוב הרכבים, נהגים נוטים לשבת רחוק מדי מהדוושות, מה שגורם למאמץ עקבי בשרירי הרגל התחתונה. הכלל הפשוט: הברך צריכה להישאר מעט כפופה כאשר הדוושה נלחצת עד הסוף.

מומלץ להטות גם את משענת הגב לזווית של כ-100 עד 110 מעלות, כדי לאפשר לחלק האחורי של הירך לנוח על המושב. זו תצורה שמורידה לחץ מקרסול וכף הרגל. למי שמתעניין במכוניות נוחות במיוחד, כדאי לבדוק את מגוון דגמי יונדאי חשמליות, שמציעים מערכות מושב מתקדמות והתאמה אישית מדויקת.

2. שימוש בתמיכה לצוואר וכרית אגן

ברוב כלי הרכב, מושב הנהג לא מספק תמיכה מלאה לגב התחתון והאגן – ומשם מתחילה השרשרת שמובילה לעומס על כף הרגל. שילוב של כרית אורתופדית באיזור האגן יכול לתקן את זוית הישיבה ולחלק את הלחץ נכון יותר לאורך המושב.

בניסיון שלי, נהגים שמרפדים את המושב בכרית מתאימה מבחינים מיד בשיפור. פחות החלקה קדימה ופחות נוקשות בשרירים. גם תמיכה לצוואר עוזרת לשמור על יציבות כללית ולמנוע תנועה יתרה בגוף – שמשפיעה גם על הרגליים באופן עקיף.

3. החלפת הנעליים לפני כניסה לרכב

נעליים עם סוליה עבה או עקב גבוה משנות את מנח כף הרגל על הדוושה. זה גורם ללחץ מצטבר על הקשת או על עקב הרגל. אני תמיד ממליץ להחזיק זוג נעליים נוחות (ספורט או שטוחות) בתא הכפפות ולחבוש אותן בזמן הנהיגה.

גם נעלי גומי פשוטות ועדיפות על נעלי עור נוקשות. השינוי הקטן הזה יכול למנוע עייפות מצטברת בכפות הרגליים, במיוחד בנסיעות עירוניות או פקוקות.

4. בדיקה והתאמה של זווית הדוושות

במכוניות מסוימות – ובמיוחד ברכבים ישנים – זווית הדוושות אינה סימטרית. דוושת הגז בדרך כלל ממוקמת עמוק יותר מאשר דוושת הברקס, מה שמוביל למעין הטיית יתר של הקרסול במהלך הנהיגה.

ניתן להתקין פלטת הארכה ייעודית לדוושת הגז או לבצע כיוון מקצועי קל במוסך. העלות סמלית, וההשפעה – עצומה.

5. הגבהת רצפת הרכב באמצעות שטיחים

שטיחים איכותיים ומוגבהים יוצרים מרחק קטן יותר בין כף הרגל לדוושה. במיוחד לנהגים או נהגות נמוכי קומה, זה מפחית את פעולת היישור המוגזם של הרגל.

חשוב להקפיד ששום דבר לא יחליק – לכן רצוי להשתמש בשטיח עם בסיס מונע החלקה או לקבע אותו בצדדים. התאמה זו פשוטה אך עוזרת להפחית מתח מהקרסול והעקב.

6. שימוש ב"דד פד" – מדרס תמיכה לרגל שמאל

הרגל השמאלית לרוב אינה פעילה (ברכבים אוטומטיים), אך היא משחקת תפקיד מפתיע בתמיכה הכללית של הגוף. שימוש ב"דד פד" – מדרס רגליים מובנה בצד השמאלי – מאפשר לרגל להישען ולאזן את הגוף תוך כדי נהיגה.

בתצורה הזו, רגל ימין נתמכת פחות על מערכת השרירים ויותר על מבנה השלד, מה שעוזר בהורדת העומס הכולל על כף הרגל הפעילה.

7. הגבלת פעולת "דוושת שפלים"

הפעלת דוושת הגז באופן הדרגתי ועמוק לאורך זמן גורמת לעייפות ברורה בכף הרגל. הנהגים שאוהבים "להאיץ", גם בנהיגה עירונית, נוטים לחוות כאבים באזור הקרסול או באזור הקשת.

  • השתמשו במצב "קרוז קונטרול" ככל האפשר.

  • השתדלו לשמור על מהירות קבועה במקום להניע ולבלום בתכיפות.

  • הקפידו על נהיגה רגועה, בעיקר בנסיעות ארוכות.

8. הפסקות יזומות לתרגול מתיחה

בנסיעות מעל שעה, אני ממליץ להכניס עצירה יזומה של 3-5 דקות, בהן ניתן לבצע מתיחה לכף הרגל והקרסול. הרימו את העקב, מתחו כל אצבע לכיוון שונה, ונענעו את הקרסול בתנועה מעגלית.

זה מגביר זרימת דם, מפחית חומצת חלב ומונע עייפות. לקוחות שדיווחו על התמדות בהרגל הזה – הראו ירידה חריגה בעוצמת הכאב, גם בנסיעות יומיות.

9. בדיקת מערכת ההיגוי והבולמים

מערכת היגוי קשיחה או בולמים לא מפולסים עשויים להשפיע על תחושת הדרך, וכל תזוזה או רטט מהמכונית עובר ישירות בכלי השליטה – כולל לכף הרגל בדוושות.

אם הרכב מתחיל "לרעוד" בעת נסיעה – גם במהירות נמוכה – ייתכן שכדאי לגשת לבדיקה במוסך. תיקון במתלים או החלפת בולמים יכולים להפחית את הלחץ התחושתי שמגיע לכף הרגל.

לסיכום הארגונומי: התאמה אישית משתלמת

כל רכב דורש התאמה אינדיבידואלית. לא מדובר בהשקעות גדולות, אלא בשינויים קטנים שמביאים להקלה מיידית. בתור מי שמתמחה בבריאות בתנועה, אני תמיד מופתע מהשפעת הפעולות הפשוטות ביותר. קחו שלוש דקות לכוון מושב, נעל, ומדרס – ותרגישו את ההבדל בנסיעה הבאה כבר אחרי חמישה קילומטרים.

 
כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לרפואת הקרסול וכף הרגל
בניית אתרים אי.קיי.דיזיין  בניית אתרים אי.קיי.דיזיין